Je vydatnější spánek pro vaši kariéru lepší?

Je vydatnější spánek pro vaši kariéru lepší?

Napsala: Katie Hope
Originál: Is getting more sleep better for your career?
Link: http://www.bbc.com/news/business-36959769
Přeložil: tompok76.cz

V dnešním korporátním světě je tradicí, že kdo málo spí je považován za hrdinu.

Vysoce postavení vedoucí, jako je Marissa Mayer ze společnosti Yahoo, Indra Nooyi ze společnosti PepsiCo a Segio Marchionne ze společnosti Fiat Chrysler se pyšní tím, že spí denně jen čtyři hodiny. Obecně řečeno “spánek je pro slabochy” a čím dříve vstanete po té, co jste si šli lehnout, je cesta k zaručenému úspěchu.

Ale co když pravý opak je pravdou? Že více hodin které strávíte v posteli, přinese větší úspěch ve vaší kariéře? “Bylo to neudržitelné. Už jsem nemohla svou práci dál dělat,” sděluje mi 23 letá senior manažerka velké společnosti.

Je to otázka spánku, tedy jeho nedostatek. Nikdy nebyla velký spáč, ale její začátek kariéry jí přivedl do bodu zvratu. “Byl to pro mne šok, když jsem to porovnala s univerzitou. Očekávání se zvýšila a já žonglovala s mnoha míči najednou. Začaly u mne těžké časy slábnutí a pocitu nepřítomnosti,” sděluje mi.

I když usnula snadno, vzbudila se znovu jen po čtyřech hodinách, její mysl běžela na plné otáčky a nebyla schopna znovu usnout. V práci pro ni bylo těžké se soustředit a nemohla podat dobré výkony. O víkendech se vyhýbala společnosti a pokoušela se zotavit na další pondělí. Nakonec si zaplatila jednodenní kurz, který jí naučil techniky jak se s tím vypořádat, včetně dýchacích cvičení, krátkých přestávek během dne stejně jako pravidelně cvičit. Zkušenost byla natolik silná, že se o ní podělila se svým zaměstnavatelem, který nyní zaplatil několik kurzů pro své zaměstnance. Věří, že lidé by měli být více otevření o tom, jak jejich spánek ovlivňuje jejich pracovní výkon, ale nicméně mi nedovolila, abych zde uvedla její jméno nebo jejího zaměstnavatele.

Jak jsem zkoušela s lidmi mluvit o tomto tématu, tak se mezitím některé společnosti začaly zajímat spánek svých zaměstnanců, ale jsou jen zřídka ochotni sdělovat nějaké informace. Výjimkou je účetní společnost PwC. Tři roky zpět, blue-chip společnost zavedla do výcvikového programu zaměřeného na odolnost právě část věnovanou spánku. Kurz, který absolvovalo 4500 jejích zaměstnanců, je zaměřen na fyzické a duševní zdraví při výkonu náročné práce. Zájem byl tak veliký, že před 18 měsíci společnost otevřela kurzy pro všechny své zaměstnance ve Spojeném království. Součástí kurzu je i spánkový specialista pořádající sezení a píšící rady pouze na firemní intranet.

Je stále příliš brzy měřit výsledky výcviku, ale neoficiální ohlas je pozitivní a společnost v současné době zvažuje další možnost pomoci zaměstnancům s jejich spánkem pomocí aplikací a online kurzu. “Spánek je bezpochyby neopomenutelný pro podání výkonu,” říká Sally Evans, vrcholový manažer zdravého životního stylu zaměstnanců v PwC. Zatímco škodlivé účinky způsobené nedostatkem spánku na pracovní výkon a zdraví jsou dobře dokumentovány, neexistuje výzkum pravého opaku zaměřený na přínosy dobrého spánku.

Výjimkou je studie Stanford University School of Medicine, která se zaměřila na elitní hráče basketbalu a zjistila, že po sedmi týdnech dodržování deseti hodin spánku denně se zlepšil jejich výkon na hřišti.

Ve Spojeném království výzkum provedený Rand Corporation na 21822 zaměstnancích ukázal, že produktivita u těch zaměstnanců, kteří spí mezi sedmi a osmi hodinami je výrazně vyšší, než zaměstnanců s délkou spánku méně pět hodin. Podobně současné šetření provedené na více než 7000 dospělých Američanů ukázalo, že více spánku poskytne lepší pocit ze života než u těch, kteří spí méně.

Samozřejmě,  že hodně spíme je věc každého z nás. Je opravdu vhodné, aby zaměstnavatel do takových věcí zasahoval?

Spánkový specialista Dr. Guy Meadows, zakladatel spánkové poradny The Sleep School, říká, že není dobré lidi nutit spát, ale dát jim informace, aby mohli sami udělat správné rozhodnutí. “V minulosti byl spánek považován za něco nedůležitého. Ale situace se mění. Nemůžete ignorovat vědecké výzkumy ukazující, že nedostatek spánku je duševně, emočně i fyzicky nezdravý,” říká.

Dr. Guy zahájil program zaměřený zejména na společnosti po té, co se na něj několik zaměstnavatelů obrátilo s tím, že u nich provedené průzkumy zjistily veliký “problém se spánkem”. Lidé říkají, že jsou stresováni a nemohou “vypnout”.

Dr. Guy Meadows uvádí tipy pro lepší spánek:

  • Každý je jiný. Délka spánku se u každého liší v rozsahu od čtyř do dvanácti hodin. Většina lidí (90 %) spí mezi sedmi a osmi hodinami denně.
  • Udělejte si čas na sebe během pracovního dne na krátké přestávky.
  • Nastavte si budík na čas, kdy chodíte do postele.
  • Přestaňte sledovat TV pozdě do noci.
  • Nemějte v ložnici mobilní telefon, modré světlo nepřispívá ke kvalitě spánku.

Klienti konzultační společnosti, mezi které patří PwC, Unilever, Olympus, Oglivy & Mather a Innocent byli na začátku požádáni o uvedení detailů o jejich spánku, a poté jim bylo uděleno hodnocení jak dobře si vedou. Teprve po té jim byly poskytnuty rady pro zlepšení spánku. Všechna data jsou anonymní a jsou zaměstnavateli poskytnuta pouze ve formě průměrů. Pro zaměstnavatele, kteří platí za zlepšení spánku a prevenci před “vyhořením” nebo jako prevenci pro zabránění nákladným chybám data poskytla “smysluplnou odpověď”, uvedl.

Ale ve světě, kde zaměstnanci stále více cestují a nebo telefonují ze zámoří v půlnočních hodinách, kdy zaměstnanci ve stejných hodinách kontrolují emaily a jsou schopni pracovat z domova stejně snadno jak v kanceláři, je zde pro více spánku vůbec nějaký prostor?

Nancy Rothstein, konzultant a lektor dobrého spánku pro zaměstnance, říká, že je to pouze věc změny firemní kultury a toho, zdali budou zaměstnanci více ochotní o otázkách spánku mluvit otevřeně. “Pokud hlavní manažer bude posílat emaily o půlnoci, jeho podřízení ho budou následovat”, říká a dodává, “je to relativně pomalý proces změny a myšlenka spánku je pro firmy stále nová.” Ale věří, že je to otázka vedení. “Kultura, kterou jsme vytvořili není udržitelná. Všichni si stěžují, ‘už to dál nejde,'” říká.

Pro naši senior manažerku bylo změnou to, že nyní si může udělat pořádek v prioritách. A pokud má své období beze spánku, netrvá déle než tři dny a ne tři týdny, a také ji nepopadne panika, když na to přijde. Má na to své nástroje.